FAQ

Waarom kiezen voor Gearlube kettingwax?

Gearlube is één van de weinige producenten die zowel een hot melt chain wax als vloeibare kettingwax in het gamma heeft. Dankzij dezelfde unieke samenstelling van beide producten, kunnen zij perfect door elkaar gebruikt worden. Daardoor is bijsmeren met vloeibare wax van de met hot wax behandelde ketting perfect mogelijk.

Bij de ontwikkeling van de Gearlube waxoplossingen zijn we vertrokken vanuit de eigen jarenlange fietservaring en het gebruik van zowel olie en wax als smeermiddel. Daaruit bleek dat er behoefte is aan een kettingwax die goed smeert, de ketting schoon houdt, maar vooral ook goede waterbestendige eigenschappen heeft. Vooral dat laatste aspect laat bij vele waxoplossingen te wensen over. Het resultaat is een kettingwax geworden die aan alle bovenvermelde eisen voldoet. Goed smeren zonder vettig te zijn en goed hechten zodat de wax niet wegspoelt bij regenweer. Voor ons is de Gearlube kettingwax niet zomaar een bijproduct naast een gamma van olieproducten, zoals het bij de meeste fabrikanten is, maar is de kettingwax het hoofdproduct, waarbij het voordeel voor de gebruiker primeert.

Waarom is waxen beter dan smeren met olie?

Op zich smeert olie prima, maar olie heeft ook de vervelende bijwerking dat het een kleverig goedje is, waardoor vuil zich makkelijk aan de ketting en tandwielen vasthecht. Daarom is een kraaknette geoliede ketting na een korte rit al zwart. Wax daarentegen is niet plakkerig, waardoor de ketting langer schoon blijft. De smerende eigenschappen van wax zijn echter gering en om dat te counteren, worden er aan zowel de vloeibare als hot melt Gearlube wax, droogsmeer additieven toegevoegd. Tijdens het gebruik vormt zich op de glijpunten van de ketting en tandwielen een goed hechtende dunne film van zowel wax als droogsmeer additieven, zonder dat er vuil aan de ketting gaat kleven. Zo loopt een met Gearlube gewaxte ketting ook na meer dan 200 km nog steeds als een "geoliede" machine. En dat terwijl ze kraaknet blijft.

Wat moet ik doen om met wax te starten?

Alvorens op de ketting wax aan te brengen, moeten alle componenten van de aandrijflijn eenmalig ontvet worden. Bij een fiets met externe derailleur betekent dit concreet dat je zowel de ketting als de tandwielen voor en achter, alsook de derailleurwieltjes moet schoonmaken en ontvetten.

Een nieuwe ketting wordt in de fabriek ook van een soort olie voorzien. Dit is echter geen smeerolie, maar dient enkel om het roesten van de ketting tegen te gaan. Het is dus een must om een nieuwe ketting grondig te ontvetten alvorens deze op de fiets te monteren. En dit ongeacht of je nadien de ketting met olie of wax smeert.

Het ontvetten van de ketting is vrij eenvoudig en kan op meerdere manieren gebeuren. Dit kan in een ultrasoon reiniger met warm water en detergent, maar evengoed door de ketting goed te 'shaken' in een bokaal met daarin een kettingreiniger, wasbenzine of andere ontvetter. De tandwielen ontvet je makkelijk met een borstel en bovenvermelde producten. Onze voorkeur gaat uit naar het ultrasoon reinigen van de ketting, omdat dit een stuk milieuvriendelijker is dan het gebruik van ontvetters op basis van petroleum. Na ontvetten en spoelen alles goed droogblazen met de compressor of laten drogen alvorens wax aan te brengen

Is smeren met wax duurzaam en milieuvriendelijk?

Absoluut! En dat geldt zowel voor de standaard versies met PTFE droogsmeer, als de Pro versies met Tungsten Disulfide (WS2) en Molybdeendisulfide (Mos2) nanopoeders. De gebruikte droogsmeer percentages in de wax zijn dermate laag, dat dit weinig of geen impact heeft op zowel het milieu als de mens. Daarenboven kan de aandrijflijn gewoon met warm water en een beetje detergent gereinigd worden. Dus geen behoefte aan kettingreinigers en solventen die toxisch zijn en vluchtige organische stoffen (VOS) bevatten.

Wat is het verschil tussen vloeibare wax en hot melt wax?

Alhoewel beide producten gebruik maken van wax en beide producten na aanbrengen niet kleven, is de benadering compleet anders. Vloeibare wax brengen we, net als olie, eenvoudigweg aan op de ketting door middel van een druppelflesje. Geen extra tools zijn nodig en de ketting kan gewoon op de fiets blijven zitten. De aangebrachte wax sijpelt door tussen de schakels en na enkele uren drogen is de ketting klaar voor gebruik. Vloeibare wax aanbrengen doe je dus best de dag voor je met de fiets gaat rijden.

Bij hot melt wax daarentegen, is de wax echter niet vloeibaar maar vast en wordt deze gesmolten in een wax heater, slow cooker of pannetje. Om gebruik te maken van deze methode, moet de ketting dus van de fiets gehaald worden. Vroeger was dit niet denkbaar, maar door het gebruik van een quick link om de ketting te openen en te sluiten, is dit nu super eenvoudig en snel te doen.

Eenmaal de wax gesmolten, wordt de ketting hierin gedurende een vijftal minuten ondergedompeld. De nu vloeibare wax verspreidt zich niet enkel over de buitenkant van de ketting, maar ook alle holtes tussen de schakels en de rolletjes worden opgevuld met wax. Om die reden heeft Gearlube hot melt wax nog betere smeereigenschappen dan vloeibare wax. Na verwijderen van de ketting uit de wax en eenmaal deze is afgekoeld, kan ze teruggeplaatst worden op de fiets en is ze ook meteen klaar voor gebruik.

Waarom zou ik voor vloeibare of hot melt wax kiezen?

Wie streeft naar gebruiksgemak en eenvoud in het aanbrengen van de wax, zonder te hoeven investeren in een wax heater, kan best voor vloeibare wax kiezen.

De semi-pro of prestatiegerichte fietser die daarenboven elke watt uit zijn aandrijflijn wil halen en voor wie het afnemen van de ketting met een quick link geen geheimen kent, kiest beter voor hot melt waxing.

Hot melt waxing vereist wel een eenmalige investering in een ultrasoon reiniger en een wax heater. Een investering die zich trouwens héél snel terugverdient doordat de ketting en tandwielen een pak langer meegaan 😊

Tip ! Gebruik twee kettingen per fiets en alterneer van ketting na elke 300 km. Ongeacht of je nu voor hot melt wax of vloeibare wax kiest. Het voordeel van deze aanpak is dat de fiets na het wisselen van de ketting meteen klaar is voor gebruik. De vervangen ketting kan je dan schoonmaken en herwaxen op een moment dat jou het beste uitkomt. Bijkomend voordeel is dat zowel de ketting, als cassette en kettingbladen nog langer meegaan. Twee vliegen in één klap dus.

Wat is het verschil tussen de standaard wax en de Pro versie?

Aan zowel de vloeibare als hot melt Gearlube wax, worden droogsmeer nanopoeders toegevoegd om een langdurige smering van de ketting te garanderen. Bij de standaard versies is dit smeermiddel PTFE, terwijl we bij de Pro versies gebruik maken van Tungsten Disulfide (WS2) en molybdeendisulfide (Mos2) nanopoeders. Het is de combinatie van WS2 en Mos2 droogsmeer die maakt dat een met Pro wax gesmeerde ketting nog net dat tikkeltje beter over de tandwielen glijdt dan de standaard versie. Ideaal dus voor de semi-pro of prestatiegerichte fietser die naast het gebruiksgemak en een propere ketting, ook elke watt uit zijn aandrijflijn wil halen.

Om de hoeveel km moet ik herwaxen?

Dat hangt van meerdere factoren af zoals weersomstandigheden en het soort ondergrond, maar algemeen genomen is het een goed idee om na 250 à 300 km de ketting bij te waxen. Het kan ook minder of meer zijn, maar wanneer de aandrijflijn herrie begint te maken, is het hoog tijd om nieuwe wax aan te brengen. Sommige fietsers halen de ketting na elke lange rit door een microvezeldoek en herwaxen met vloeibare wax omdat het zo snel en makkelijk gaat, maar dat zijn persoonlijke keuzes. Het grote voordeel echter van deze aanpak is dat de wax voldoende tijd heeft om te drogen en de fiets meteen klaar staat voor een volgende rit. Bovendien bevelen wij aan om de ketting om de 500 km grondig te reinigen. Dat doe je best ultrasoon, maar voor wie niet over een dergelijk apparaat beschikt, kan dat evengoed door de ketting goed te 'shaken' in een bokaal of fles die gevuld is met kettingreiniger.

Hoeveel waxbeurten kan ik doen met een flesje van 100ml?

Per waxbeurt verbruik je +/- 5 gram wax. Met een flesje van 100ml kan je dus ongeveer 20 waxbeurten doen. Goed voor een 5000-tal km onderhoudsvrij fietsplezier.

Kan ik vloeibare wax met hot melt wax combineren?

Absoluut! De hot melt wax dringt diep binnen in de schakels van de ketting, wat garant staat voor een langdurige smering en bescherming, terwijl een nabehandeling om de 200km met vloeibare wax vooral de buitenkant van de rolletjes voorziet van de nodige smering. Voordeel van deze aanpak, is dat men minder frequent moet hot waxen en dat zonder in te boeten op de kwaliteit van smering. Een ultrasoon dieptereiniging om de 500 à 600 km, waarna terug hot wax aangebracht wordt, is dan meer dan voldoende.

Gearlube is trouwens de enige Europese fabrikant die zowel hot melt chain wax als vloeibare kettingwax in het gamma heeft. De unieke en identieke samenstelling van beide producten, maakt dat zij perfect compatibel zijn en probleemloos door elkaar kunnen gebruikt worden. Hiermee onderscheidt Gearlube chain wax solutions zich van eender welke andere kettingwax aanbieder in de markt.

Hoe en hoeveel vloeibare wax breng ik aan op de ketting?

Een ketting waxen is net een beetje als schilderen. Beter een paar dunne laagjes aanbrengen dan één dikke laag. De wax droogt hierdoor een pak sneller en zal zich ook beter aan de ketting hechten. Beste manier is om een druppel wax aan te brengen op de twee scharnierpunten van elke link. Doordat de wax tussen de schakels doordringt, krijg je zowel wax op de buitenkant van de ketting als in de linken. Overtollige wax wrijf je best open met de vingers of met een zacht borsteltje. Op die manier verdeelt de wax zich ook beter over de gehele ketting.

Het aanbrengen van de wax kan met de ketting op de fiets, maar nog beter is met de ketting van de fiets. Leg de ketting op een tafel of werkbank en breng wax aan op elke schakel. Hang de ketting nadien te drogen vooraleer je ze terug op de fiets plaatst. Op die manier vermijd je dat overtollige wax zich vasthecht op de tandwielen, derailleurwieltjes en kettingbladen.

Moet ik na elke regenrit herwaxen?

Je hoort vaak dat wax bij regenweer sneller van de ketting verdwijnt dan olie en voor het gros van de op de markt verkrijgbare vloeibare wax is dat effectief zo. Bij de ontwikkeling van de Gearlube wax is vooral aan dat aspect speciale aandacht besteed. De Gearlube wax presteert dan ook beter bij nat weer dan gelijk welke andere waxoplossing. Concreet betekent dit dat de prestaties van Gearlube wax vergelijkbaar zijn met een geoliede ketting in regenweer of natte omstandigheden. Het is echter "good practice" om de ketting na een rit in de regen met een doek droog te wrijven. En dat ongeacht of je de ketting met olie of wax smeert. In de winter, wanneer er zout op de weg gestrooid wordt, kan je de fiets en ketting na een rit best afspoelen met koud water en daarna droogwrijven. Nooit met warm water, want het zout zal hierin oplossen en zich daardoor nog beter hechten aan de verschillende componenten van de fiets, met alle gevolgen van dien.

Waarom goed schudden met het flesje vloeibare wax voor gebruik?

De droogsmeer nanopoeders die aan de wax emulsie worden toegevoegd, kunnen na verloop van tijd naar de bodem zakken. Door telkens goed te schudden voor gebruik, vermengen die additieven zich weer doorheen de emulsie en is de wax klaar voor gebruik.

Er ligt zwart bezinksel op de bodem van mijn flesje Pro kettingwax. Is dat normaal?

Ja, dat is volkomen normaal. De WS2 en Mos2 droogsmeer nanopoeders worden in de wax emulsie opgelost, maar na verloop van tijd zakt een deel daarvan naar de bodem. Door goed te schudden met het flesje, vermengen de nanopoeders zich weer doorheen de emulsie en is de wax klaar voor gebruik. Na aanbrengen en drogen, zal de ketting er iets donkerder uitzien dan voorheen, maar ook dat is volkomen normaal.

Hoeveel Gearlube hot melt waxtabletten heb je nodig om te starten?

Het handigste is om bij de start drie tabletten te bestellen. Je hebt twee tabletten van 160 ml nodig als je gebruik maakt van een 500 ml wax heater. De derde tablet is dan reserve om aan te vullen. Met een waxverbruik dat schommelt rond de 5 gram per sessie, kan je wel dus een tijdje verder. Wil je optimaal gebruik maken van de wax, dan is het aan te raden om de ketting vóór elke waxbeurt ultrasoon te reinigen met warm water en detergent. Dit is niet zozeer omdat de ketting dit nodig heeft, maar het verhoogt het aantal keren dat men de hot melt waxoplossing kan gebruiken aanzienlijk. Doe je dit niet, dan vervuil je de wax telkens met vuil dat aan de ketting kleeft, waardoor je vrij snel de wax zal moeten vervangen. Door de ketting eerst ultrasoon te reinigen, heb je die vervuiling bijna niet en blijft de wax langer bruikbaar.

Gaan de ketting en tandwielen bij waxen langer mee?

Door de band genomen gaat een met wax gesmeerde aandrijflijn makkelijk twee- tot driemaal langer mee dan een met olie gesmeerde ketting. Afhankelijk van het soort fiets en aandrijflijn, kan je dus vele euro's besparen.

Tip ! Gebruik twee kettingen per fiets en alterneer van ketting bij elke waxbeurt. Hierdoor gaat het waxen van de ketting en schoonmaken van de fiets een pak sneller en wax je de vervangen ketting op een moment dat jou het beste uitkomt. Daarenboven slijten de verschillende aandrijfcomponenten minder snel. Twee vliegen in één klap dus 😊

Wat bedoelen we met "vloeibaar schuurpapier"?

Vuil, zand en stof dat aan een geoliede ketting blijft keven, vermengt zich met de olie waardoor er een soort van semi-vloeibare schuurpasta ontstaat. Dit noemen we vloeibaar schuurpapier. Hoe meer olie er op de ketting is, hoe erger en sneller dit fenomeen zal optreden. Men denkt dat de aandrijflijn goed gesmeerd is omdat er veel olie aanhangt, maar in werkelijkheid werkt dit de slijtage van alle aandrijfcomponenten alleen maar in de hand. Daarom blijft er na het schoonmaken van een geoliede ketting met een ultrasoon reiniger, een laagje vuil over op de bodem waarin voornamelijk zand en ijzerpoeder zit.

Hoe werkt een ultrasoon reiniger?

Deze reinigingsmethode maakt gebruik van ultrasone geluidsgolven die doorheen een vloeistof (warm water & detergent) gestuurd worden waarin het te reinigen object zich bevindt. Vóór elke ultrasone geluidsgolf bevindt zich een hogedrukgebied en na elke golf een lagedrukgebied. In dit lagedrukgebied ontstaan kleine bubbels, ook wel cavitatie genoemd. Het hogedrukgebied van de volgende golf doet dit effect echter teniet, wat maakt dat de bubbels imploderen, waarbij redelijk wat energie vrijkomt. Die kracht is zo groot, dat het vuil als het ware van het object gekatapulteerd wordt.

Deze niet destructieve manier van reinigen wordt in heel wat industrietakken gebruikt. Denk daarbij aan optiekers, juweliers, ziekenhuizen, automobielsector, etc. Recent heeft ook de fietsbranche de voordelen hiervan ontdekt en vind je ultrasoon reinigers in menig fietsatelier.

Wat is het voordeel van dieptereiniging met een ultrasoon reiniger?

Een ketting, en al zeker een geoliede ketting, wordt niet enkel vuil aan de buitenkant, maar ook tussen de schakels en de rolletjes stapelt zich vuil op. Bij het schoonmaken van een ketting met ontvetter en een doek, halen we het vuil aan de buitenkant weg, maar niet wat er aan de binnenkant zit. En dat is waar een ultrasoon reiniger het verschil maakt. Deze manier van schoonmaken wordt ook wel "dieptereiniging" genoemd, omdat de ultrasone golven ook het vuil verwijderen op plaatsen waar je met een vod of borstel niet bij kan. Na reinigen, spoelen en droogblazen heb je nadien een kraaknette ketting die eenmaal gewaxt weer klaar is voor vele kilometers fietsplezier 😊

Hoe vaak moet ik de ketting (ultrasoon) reinigen?

Dat hangt af van de specifieke waxtoepassing die je gebruikt. Zo is het aan te raden om bij gebruik van hot melt wax de ketting vóór elke waxbeurt ultrasoon te reinigen met warm water en detergent. Dit is niet zozeer omdat de ketting dit nodig heeft, maar het verhoogt het aantal keren dat men de hot melt waxoplossing kan gebruiken aanzienlijk. Doe je dit niet, dan vervuil je de wax telkens met vuil dat nog aan de ketting kleeft, waardoor je vrij snel de wax moet vervangen. Door de ketting eerst ultrasoon te reinigen, heb je bijna geen vervuiling en blijft de wax langer bruikbaar. Reinigen moet dus niet, maar het is in elk geval goed voor de portemonnee 😊

Wanneer je vloeibare wax gebruikt, hoeft ultrasoon reinigen bij elke waxbeurt niet, maar een grondige reiniging om de 500 km is wel aan te raden. Bij herwaxen volstaat het om de ketting door een microvezeldoek te halen alvorens nieuwe wax aan te brengen. Wax die eventueel aan de tandwielen kleeft, kan je ook best verwijderen met een doek of borsteltje. Daarenboven is het een goed idee om na elke lange rit of om de 100 km de ketting eens door een doek te halen.