Centrum Ronde van Vlaanderen schakelt verhuurfietsen over op Gearlube wax
Het CRVV heeft zijn 25 racefietsen die het verhuurt overgezet naar Gearlube wax als smeermiddel voor de ketting. Wax is milieuvriendelijker dan olie, maakt het onderhoud van de fietsen minder arbeidsintensief en biedt de gebruiker een fiets met een propere en geruisloos lopende ketting, die het risico op de beruchte kettingtatoeages wegneemt.
SCHONE EN MILIEUVRIENDELIJK ONDERHOUDEN KETTINGEN
De racefietsen die Centrum Ronde van Vlaanderen in verhuur heeft, worden vaak geboekt en bieden bezoekers vanuit heel Europa, en zelfs daarbuiten, de mogelijkheid om de Vlaamse Ardennen en de mythische hellingen en kasseistroken van het legendarische parcours van de Ronde van Vlaanderen zelf te ontdekken. Een gebruiker verwacht natuurlijk een kraaknette en goed lopende fiets en daarom worden de fietsen na elke verhuurbeurt gereinigd en geïnspecteerd. In het hoogseizoen is dit dagelijkse kost en daar ging meer tijd in zitten dan aanvankelijk werd gedacht. Die tijd werd vooral gespendeerd aan het schoonmaken van de aandrijflijn, want na elke rit zijn de ketting en tandwielen zwart en smerig. Een oplossing om dat arbeidsintensieve en milieuonvriendelijke onderhoud te reduceren drong zich op en zo kwam wax als alternatief smeermiddel in beeld.
COMBINATIE VAN HOTMELT EN VLOEIBARE KETTINGWAX
Het type wax dat het CRVV gebruikt is een combinatie van hotmelt en vloeibare wax. Tom Van den Berghe, die mede instaat voor het fietsonderhoud, zegt daarover: 'Voor de wax viel onzekeuze op Gearlube chain wax solutions, omdat zij zowel een hotmelt als vloeibare wax in het gamma hebben. Hotmelt is het primair smeermiddel, terwijl de vloeibare variant gebruikt wordt om tussen twee hotwaxbeurten wat extra bij te smeren. Om de 500 à 600 km halen we de ketting van de fiets, wordt deze ultrasoon gereinigd en opnieuw voorzien van een hotmelt waxlaag.'
AANDRIJFLIJN VOLLEDIG ONTVETTEN
Overschakelen naar wax houdt in dat de aandrijflijn eenmalig volledig ontvet moet worden. Gebeurt dit niet grondig, dan mengt de overgebleven vervuilde olie zich met de wax en krijg je weer een zwarte ketting en tandwielen. Tom legt uit: 'Die omzetting nam wel wat tijd in beslag, want zowel de ketting, cassette, kettingbladen als voor- en achterderailleur moesten volledig ontvet worden. Het ontvetten van de ketting doen we in een ultrasoonreiniger met warm water en detergent. Dit apparaat werkt volledig autonoom en dat geeft ons de tijd om ondertussen andere zaken te doen zoals een grondige inspectie van de fiets. Twee vliegen in één klap dus.'
HOTMELT WAX AANBRENGEN
Het grote verschil tussen vloeibare en hotmelt wax, is dat deze laatste gesmolten wordt in een wax heater, slow cooker of pannetje waarin de ketting wordt ondergedompeld. De ketting moet dus van de fiets en tot voor een paar jaar was dit vrijwel onmogelijk, maar met de introductie van de quick link sluitsystemen, is dit een fluitje van een cent geworden. Deze techniek is dus aan een enorme opmars bezig. Tom: 'Voor het smelten van de wax gebruiken wij een wax heater. Gewoon aanzetten en verder heb je er geen omkijken meer naar. Zodra de wax gesmolten is, wordt de gereinigde ketting er gedurende een vijftal minuten in ondergedompeld. De nu vloeibare wax verspreidt zich niet enkel over de buitenkant van de ketting, maar ook alle holtes tussen de schakels en rolletjes worden ermee opgevuld. Dat is niet onbelangrijk, want vuil krijgt hierdoor geen kans om tussen de schakels te gaan zitten. Eenmaal uit de wax en afgekoeld, is de ketting meteen klaar voor gebruik en kan ze teruggeplaatst worden op de fiets.'
MINDER SLIJTAGE VAN DE AANDRIJFLIJN
Voor extra slijtvastheid, worden er tijdens het fabricageproces van de Gearlube wax ook nog verschillende droogsmeeradditieven toegevoegd, zoals tungsten- en molybdeendisulfide. Die combinatie van wax en additieven staat garant voor een slijtvaste en geruisloos lopende aandrijflijn.
Tom vult aan: 'Olie is een echte vuilmagneet, waardoor een kraaknette ketting na 20 km al zwart is. Bij het reinigen van de geoliede kettingen, vonden wij steevast een hoop zand op de bodem van de ultrasoonreiniger. Dat zand mengt zich met de olie en transformeert als het ware in vloeibaar schuurpapier. Hoe meer olie, des te erger de slijtage. Wax daarentegen stoot vuil af, waardoor zand geen kans krijgt om aan de ketting te kleven. Dit maakt dat een met wax gesmeerde aandrijflijn makkelijk tot driemaal langer meegaat dan een met olie gesmeerde ketting. Ook dat is niet onbelangrijk als je zoveel fietsen in omloop hebt.'
SAMENGEVAT
Tom: 'Met de combinatie van hotmelt en vloeibare wax herleiden we het onderhoud van de aandrijflijn tot een minimum. Na elke rit wordt de fiets, inclusief de aandrijflijn, gewassen met water en zeep en blazen we alles droog met perslucht. Na inspectie van de ketting wordt eventueel wat bijgesmeerd met vloeibare wax. Om de 500 à 600 km halen we de ketting van de fiets en wordt deze na een grondige reiniging opnieuw voorzien van een laag hotmelt wax. Omdat dit hele proces weinig tijd in beslag neemt, blijft er meer tijd over voor inspectie van alle andere componenten van de fiets. Zeker in de drukke periodes maakt dit een wereld van verschil voor ons. Maar ook de klant is ermee gebaat. Een met wax gesmeerde ketting loopt haast geruisloos en heb je onderweg al eens pech met een ketting die er bijvoorbeeld afloopt, dan hoef je alvast niet te vrezen voor vuile handen.'
Meer info over de verhuurfietsen van het CRVV vind je hier: www.bikexperience.be.